Ilmailuhullun Pariisinmatka

Timo Hyvönen

, ,

Matkustan aika harvoin huvikseni. Aikanaan hullut työmatkavuodet veivät hohdon Airbusseilusta aikalailla kokonaan. Kesäloman aluksi päätin kuitenkin lähteä Iiro-poikani kuukausien väsytystaistelun uuvuttamana käymään hänen kanssaan Pariisissa. Matkalla tällaisen ilmailuhullun silmään sattui tietenkin monenlaista ilmailuun liittyvää.

Lähdössä Helsinki-Vantaalta

Sunnuntaiaamun lento Helsinki-Vantaalta oli hyvä. Kentällä oli ruuhkatonta ja baggage dropin ja turvan kautta päästiin muutamassa minuutissa katsomaan Junkersia.
 
 OH-ABB

Junnu oli välillä poissa mutta on päässyt taas näytille. Tällä lentsikalla Wäinö Bremer kävi Kapkaupungissa ja Japanissa asti ja vielä 50-luvulla Englannissa fly inissä. Airliners.netistä löytyy vanhempiakin kuvia.

Lentsikasta saa ikkunan läpi aina jotain bongeja kentän reunalta. EFHK on kyllä aika pieni kenttä.

Pushback
Airbussi on ilmatien ässä...

Lennolla tapahtuu harvoin mitään mielenkiintoista, jos bussin minitelkkarin vanhoja piilokamerajuttuja ei lasketa. Laskussa taas voi päästä näkemään siiven sisäänkin.
Lentojarrut pakollisiksi myös pienkoneisiin!

Charles de Gaulle on vähän isompi kuin Hki-Vantaa. Näin ensimmäisen kerran A380 luonnossa. No ok, onhan se iso
Singapore Airlines Airbus 380
Vähän isompi lähtevätsaapuvat-taulu

Museoita 


RER-matkalla keskustaan ajoimme Le Bourget:n ohi. Harmi ettei ollut aikaa käydä ilmailumuseossa - kuulema vaikuttava. Lohduksi näin sentään aseman kyltin. 
 Le Bourget on ilmailun kehtopaikkoja


Le Bourget on nykyisin vain yleisilmailulle, liikelennoille ja isommillekin lentonäytöksille pyhitetty kenttä. Sinne kannattaisi joskus kyllä päästä, täältähän niitä maailman ensimmäisiä lentojakin lennettiin.

Olimme sopineet Iiron kanssa, että kaikki mahdolliset kuuluisat nähtävyydet ja museot käydään katsomassa. Yksi näistä oli sotamuseo, joka esittelee Ranskan pitkän pitkää sotahistoriaa. Haarniskojen ja maailmansotien keskellä oli muutama ilmailujuttukin.

V1

Maailmansotien ilma-aseet olivat toki sivuosassa mutta saksalaisten V1 ja V2 löytyivät kokoelmasta. Japanin sodan kohdalla oli pari kivaa pienoismallia ja yksi julma muistutus ydinsodasta.

 Americans are coming!
 Pommi ja poika


Museossa näytettiin  myös koosteita mm. Englannin taistelusta ja Normandian maihinnoususta. Ilmasotaa kiihkeimmillään ja aidoimmillaan silloin kun vielä piti osata osua konekiväärillä kaverin koneeseen.

Ohilento!

Kaupunkikävelyllä kävi aivan älytön flaksi. Jossain vaiheessa kuulin, kuinka jokin suihkuhävittäjä suhahti ma-ta-lal-la kaupungin yli. Taivaalla näkyi vain sini-valko-punainen savuraita. Vähän tähyiltyäni havaitsin ryhmän koneita lähestyvän. Maliniemen Mikko auttoi tunnistamaan koneet oikein, tunnen vähän huonosti näitä itse.

Tankkikone ja neljä hävittäjää - KC135, 2x Mirage 2000, Rafale ja Mirage F1

Ensimmäisen ryhmän jälkeen vilkuilin taivaalle ja ihmettelin, mitä tapahtuu. Koneita alkoi vyöryä lisää ja lisää ja lisää...
 
 Toinen tankkauskone lapsosineen
Tutkakone saattajineen, Boeing E-3 Sentry (AWACS), Rafale ja Mirage 2000 joiden keskellä pulu
Vroooommmm....
Pari pienempää - 2 * Alphajet
Kuljetuskalustoa - Dassault-Breguet Atlantique 2 ja 2x Dassault-Breguet Super Étendard
Herculeksia jotka eivät olleetkaan Herculeksia - C-160 Transal
Lisää Herculeksia jotka eivät ole Herculeksia
Ja lisää - nämä ovat CASA CN 235
Lentue
Jotain tällaisia - ilmeisesti Embraer EMB 121 Xinguja
Harjoituskoneita - Grob G210
 Pilatuksia vielä


Totesin jossain vaiheessa näitä ylilentoja Iirolle, että nyt on koneita mennyt enemmän kuin Suomen ilmavoimissa on yhteensä. Vaikuttavaa, lienevätkö harjoitelleet ensi viikon kansallispäivää varten.

Lisää museokamaa


Tiede-tekniikkamuseossa Musée des arts et métiers oli lisää ilmailukamaa. Ranskalaiset ovat yritelleet lentää jo aikanaan ennen Wrighteja. Sotamuseon seinällä oli kyllä Wrightin veljesten lentsikan potkuri, mutta tässä museossa vielä aiempia viritelmiä.

Telstar - ensimmäinen TV-satelliitti

Ranska on myös johtava avaruusmaa, joten asiaan liittyvää Ariadne-kamaakin oli näkyvillä. Ensimmäinen TV-satelliitti oli hauska - Telstar näytti vielä ihan oikealta satelliitilta!

Museon portaikon katossa roikkuu Avion III, höyrykonelentsikka. Lentäminen sillä ei oikein onnistunut, kone rakennettiin 1890-luvulla. Wikipedia kertoo enemmän  .
 Avion III
Lentolaitteita katossa
Rakettimoottori

Isossa kirkkohallissa oli lentokoneiden lisäksi yksi aito rakettimoottorikin. Kuvasta ei oikein saa käsitystä mittasuhteista, korkeutta tuolla oli kuitenkin 6-7 metriä. Tästä saa mittakaavaa. 
 
Brequet
 Bleriot
Brequet

 Bleriot

Vanhan kirkkohallin katossa roikkui Bleriotin kone, jolla hän lensi Kanaalin yli 1909. Hurja jätkä, tuohan näyttää melkein ultralta! Siivet olivat kangaspäällysteiset ja isot. Tuo Brequet taas on vuodelta 1911. Aika pioneereja, hienoa että viitsivät. Ei muuten ole ihan kauheasti tuo lentokoneen peruskonstruktio muuttunut noista ajoista.
 
Esnault-Pelterie 1906

Ehkä vähän tuntemattomampi, vanhempi kone löytyi vielä nurkasta - Esnault-Pelterie R.E.P. 1. Bleriot on kyllä lennellyt tälläkin.  

Se on auto!

Aika hupaisa laite oli vielä samassa hallissa. Lentotekniikkaa mukaellen yritettiin lanseerata potkurivetoinen auto, joka toimikin hyvin - 70 km/h ja vieläpä nopeasti kiihtyen. Esittelyn mukaan laite ei saavuttanut kovinkaan suurta suosiota eikä päässyt koskaan massavalmistukseen, koska potkurin aiheuttama ilmavirta oli epämiellyttävä matkustajan naamalla. Voin hyvin kuvitella.

...ja matka jatkuu
 

Matka jatkui kotiinpaluulla, ja taas päästiin ilmailun piiriin. CDG:lla oli taas isoa.
Vielä lähtökuva infotaulusta

En ehtinyt edes miettiä, olisiko kentällä varsinaista bongailupaikkaa. Edellinen Finski oli juuri lähdössä, kun pääsimme turvasta läpi.

 Finnair lentää Helsinkiin
Putkeen meni

Kamera kannattaa olla tietenkin aina valmiina, voi saada vaikka näin hyviä kuvia matkalla koneeseen tai jopa sen ikkunasta.

Airbus
Tuuria - rullasimme Concorden ohi!
Vroooommmm...
"Olemme jonossa lähtövuorolla viisi...."

  
Airbus

Jonotus lähtöön ei kestänyt kuin hetken. Rinnakkaiselle kiitotielle laskeutui juuri pikkuinen bussi, jonka jälkeen koneemme sai lähtöluvan. Sainpahan vielä siitäkin kuvan.

Kotimatka sujui Venäjän AIP:ta tavaillen, mielenkiintoista tietoa löytyikin. Muuten lento oli yhtä mielenkiintoinen kuin alumiinituubit aina. Vielä Helsinki-Vantaalla vastaan tuli yksi saksalainen.

Tuossa siiven kärjen kohdalla on pikkujetti

Monenlaista ilmailujuttua näyttää osuvan silmiin ihan tahtomattakin. Mukava reissu ilmailuanniltaankin, varsinkin tuo ylilento piristi!
0 Responses to "Ilmailuhullun Pariisinmatka"

Lähetä kommentti