Garmin - ja kuinka se toimii?

Timo Hyvönen

,

Garmin 1/2/496 on harrastusilamailun de facto -navigaattori. Olen käytellyt tuollaista tuurilla jo vuosia, ja nyt sain aikaiseksi lyhyen esittelymatskun perusominaisuuksista.Siis niistä, joita 80% tarvitaan: käynnistys, reitin määrittely ja ihan vain se yleinen käyttö. Tein tämän 496:lla mutta nämä perusjutut ovat samat noissa muissakin.

Garmin 496 ja vastaavat - käyttöä käytännössä

Tein materiaalin käytännön kokemusteni pohjalta ja tutkiskelin monimutkaista manuaalia matkalla. Sisältö on koottu harrastelentäjän ja ns. peruskäyttäjän tarpeisiin, laitehan tarjoaisi vaikka mitä miljoonia muitakin ominaisuuksia. Niihinkin kannattaa tutustua.

Esittelyn sisältö

Esittelyssä siis
- Garmin 496 käynnistäminen ja käyttökuntoon saaminen
- reitin määrittely eri tavoin
- ruudun antamat infot varoituksineen
- NRST-Direct-to, muita hienouksia

Käynnistäminen
 Käynnistämiseen tarvittavat nappulat

Kerhomme koneissa GPS:lle on oma sulake ja virtanappula. Yleensä laite käynnistyy samantien. Jos ruutu pysyy mustana, virtanappula (punainen 0-1) käynnistää gepsin. Ruutuun tulee varoitus, joka kannattaa muuten kerran lukeakin. Laite on siis tarkoitettu vain VFR-lentämisen tueksi, ei miksikään IFR-ohjauslaitteeksi. Varoitus pitää hyväksyä Enter-nappulalla.

Aloitusnäyttö
Tällä ei vielä pitkälle pötkitä

Aloitusnäyttö on tavalliselle ihmiselle käsittämätön. Paljon selkeyttä saa painamalla Quit-näppäintö, jolloin näkyviin tulee kartta. Tämä on yksi yleinen tapa käyttää Garminia - pitää vain kartan näkyvissä. Kannattaa kuitenkin tutustua tarkemmin, sillä tästä saa helposti tosi paljon irti.

Himmennys/kirkastus
 Onko ruutu musta? Ei, se ei ole rikki

Silloin tällöin gepsi käynnistyy aivan pimeänä. Rikkikö? Harvemmin. Taustavalo on vain säädetty tai säätynyt himmeälle. Ruudun kirkkausnäytön saa näkyviin painamalla lyhyesti virtanäppäintä. Nuolilla voi sitten säätää valoisuutta ja äänenvoimakkuutta. Piip piip piip kuuluu sitten kovemmin.

Kojetaulu
 Tältä se näyttää

Garminin ohjaustaulu on käyttöliittymänään täysin omanlaisensa. Eri nappuloiden nimet ja peruskäyttötarkoitus ovat tässä kuvassa.

Karttanäkymä

Sitten päästäänkin asiaan. Tältä se kartta siinä gepsissä näyttää.


 Kartalle saa näkyviin monenlaista tietoa

Vaikka Garminissa on monia hienoja ominaisuuksia, on yleinen kerhokäyttö osoittanut tärkeäksi, ettei asetuksiin kosketa. Varsinkin harvemmin lentävälle menuviidakko on aivan mahdoton. Kun ne hyvät kerhosäädöt ovat löytyneet, ÄLÄ KOSKE! Tai osta oma ja koske siihen.

 Menunavigointia

Garminissa on muutama erilainen näkymä, ja niiden välillä pääsee liikkumaan PAGE ja QUIT-nappuloilla. Jos karttaa siis ei näy, sen saa näkyviin kun painelee näitä. Jos mikään muu ei auta, päävalikko tulee näkyviin painamalla MENU kahdesti.

Reitin määrittely

Lentäjien määrittelemät reitit jäävät talteen laitteeseen, jos niitä ei erikseen poisteta. Joskus muisti täyttyy ja silloin niitä pitääkin poistella. Helpointa reittisuunnittelu on kuitenkin valitsemalla valmis reitti tallennetuista,

 Valmiita reittejä listalla

Reittilistalle pääsee päävalikosta nuolinäppäinten avulla. Reittejä pääsee valitsemaan listan näkyessä painamalla kerran nuolta oikealle. Hmm...mihin mentäisiin?

 Olisko tämä hyvä?

Listalta valitun reitin pisteet saa näkyviin painamalla ENTER. Jos reitti ei ole sopiva, lista tulee taas tarjolle QUIT-nappulalla.

 Let's go there! ACTIVATE!

Jos sopiva reitti löytyy, se pitää aktivoida käyttöön. MENU-nappula antaa listan ja ENTER aktivoi reitin. Valmista tuli!

 Tältä se näyttää aktivoinnin jälkeen

Vaikka reitti on nyt aktivoitu, on sen käyttö tekstinäytöltä vähän tylsää. Painamalla QUIT tulee kartta näkyviin. Tästä lisää vähän alempana. Huomaa muuten - tuossa reittilistalla näkyvät etäisyydet, suunnat jne aivan mainiosti, voi vähän arvioida tulevaa.

 Miehille, jotka kulkevat omia lentoväyliään

Aina ei valmista reittiä löydy listalta. Uuden reitin rakentaminenkaan ei ole vaikeaa.MENU ja Uusi reitti niin päästään alkuun.

 Lähdettäiskö tästä missä ollaan?

Laite tarjoaa oletuksena lähtöpaikaksi nykyistä sijaintiasi. Toki lähtöpaikan voi valita muuallekin, mutta tämä on helppoa - ENTERiä vaan ja ensimmäinen reittipiste tulee ruutuun.

 Lisää pisteitä

Pisteitä voi määritellä reitille riittävästi. Pisteitä löytyy laitteen menuista valmiina ja niiden valinta vaatii hieman sorminäppäryyttä. Äkkiä siihen tottuu - kirjain kerrallaan valinnat vähenevät EEeee...Äfffff...Koooo...HOOO!

 Näin se menee

Reittipisteet näkyvät sitten peräkkäin listalla, niitä voi muuttaa, poistaa, siirtää ja vaikka valita kartalta tarpeen mukaan. Muista aktivoida reitti! Ja jos tulee näppihärjö, QUIT vie takaisinpäin.

 Karttanäkymä 

Tältä se reitti näyttää sitten kartalla. Kartan mittakaavaa voi muuttaa tarpeen mukaan. Mittakaava näkyy ruudun alareunassa = kartalla näkyvän maiseman kilometrikoko. 8-12 km on aika sopiva matkalentoon.

 Infoa kartalla

Kartalla näkyy paljon erilaisia asioita lennon aikana. Detaljitasoa voi vaihdella tarpeen mukaan.

 Ruutu on pieni mutta kyllä se toimii

Kerhomme asetuksissa lentosuunta näkyy aina ruudun yläreunassa. Näin voit arvioida, osutko kielto-, rajoitus- vai vaara-alueelle. Näin ne on helpompi väistääkin.

 Kaikkea tietoa ruudulla...

Ruudun eri nurkissa näkyy erilaisia hyödyllisiä tietoja. Esim. maanopeus ja sen vertailu ilmanopeuteen auttaa valitsemaan hyvän lentokorkeuden. Yleensä korkeammalla tuulee kovempaa, joten myötätuulessa lentoa voi jouduttaa näin.
 Paljon lisää

Kartta saattaa näyttää alkuun sekavalta, mutta kannattaa vilkaista ne läpi rauhassa- esimerkiksi tarkka lentosuunta näkyy ruudun yläreunassa.

 Kartta

Reitin muokkaus

Valmiisiin reitteihin voi lisätä reittipisteitä, niitä voi muokata kartalla (yllättävän helposti) ja reitin voi kääntää. Yksinkertaiset ohjeet alla. Kartalla muokkaaminen toimii viemällä nuolilla kursori reitin päälle, ENTER ja sitten siirretään. Toimii.



Muokataan

Detaljeja on paljon

Kartalla saattaa olla liian vähän tai liikaa tietoa. Detaljitasoa voi muuttaa painamalla ENTER karttatilassa. Alareunassa tihrustaa pienellä "Detaljitaso - Pyyhi 1 - Pyyhi 2 - Pyyhi 3" sen mukaan miten paljon tietoa ruudulla näkyy. Jos siis tiedonpuute vaivaa, painele ENTERiä niin kartta täyttyy.

Tietoa, lisää tietoa!

Hyödyllinen ominaisuus on myös ilmatilatieto. Vie nuolilla kursori ilmatilan kohdalle ja se näyttää sen korkeusrajat. Enterillä pääsee tarkastelemaan asiaa tarkemminkin. Sama toimii lentokenttien kanssa, nuoli päälle, ENTER ja näet taajuudet, kiitotiet, kaiken.


Warning! Warning!

Garmin varoittaa maasta, mastoista ja ilmatilarajoista. Yllä onkin lueteltuna koodisto - Ahead, near, near and ahead. Auttaa välttämään ilmatilaloukkauksia.

Hätätilanne!

NRST tarkoittaa NEAREST

Garmin voi pelastaa hädästä: jos tulee kiire päästä laskuun, paina NRST ja näet listan lähimmistä kentistä. Saat suoran reitin ko. kohtaan valitsemalla enterillä sen käyttöön. Hyvä hätäapu sään tai muun reittimuutoksen yllättäessä.

Muuta infoa
 Lentoaika

Garmin mittaa lentoaikaasi ja tallettaa reitinkin. Muitakin ominaisuuksia on niin paljon ettei Internet riitä niiden kertomiseen. Painele PAGE-nappulaa ja saat käyttöösi "lasiohjaamon".

 Perusruudut
 Muita kaikkea

Laite tuntee mm. parhaat kalapaikat, onhan se suunniteltu myös merikäyttöön. Toivottavasti näillä lyhyillä vinkeillä kuitenkin perusilmailija pääsee Malmilta Hyvinkäälle tai vaikkapa Kuhmosta Suomussalmelle. Lentämään kuitenkin kannattaa mennä aina kun se on mahdollista, voi nähdä vaikka mitä!

Oli joo vähän nättiä tänään iltapäivällä. iPhonen panoraamakuvatesti Helsingin edestä.

Tämä ohjeistus on tietenkin käytettävissä omalla vastuulla ja korjauksia saa ehdottaa. Yhteystiedot löytyvät alta. Koko esitys on vapaasti käytettävissä kerhotoimintaan. Kaupallisesta käytöstä voidaan sitten sopia erikseen.

Garmin-opastus powerpoint-muodossa

Garmin-opastus PDF-muodossa






2 Responses to "Garmin - ja kuinka se toimii?"
Anonyymi said :
5. joulukuuta 2012 klo 21.05
Kiitoksia. Molemmat linkit ovat .ppt-tiedostoon :-)
16. joulukuuta 2012 klo 16.59
Kappas, virhe. Fiksasin.

Lähetä kommentti