Lupsakkaasti Kuhmossa 2013

Torstai 18.07.2013

Kuhmo fly in oli taas tulossa. Etäjärjestelijänä halusin päästä paikalle ajoissa, jos edes jonkin verran voisin autella paikan päällä. Torstaiaamu siis jännitti - mikä on sää?!

Torstai-ikkunassa on lentokeliä

Ennusteet pitivät paikkansa: ihan ok! Ennusteet ennustivat myös sateiden tuloa aamupäivästä joten ryntäsin autolla kohti Hyvinkäätä pikavauhtia. Matkalta vielä matkakaveri Jyrki mukaan ja usvaa putkeen.

 EFHV torstaina 18.7. n.. klo 08.30

Sää Hyvinkäällä oli tyyni ja kaivoimme Grobin esiin hallista. Olin varannut koneen jo kuukausia aiemmin, vaihtoehtona olisi ollut MILKin Zephyr mutta päätin lennellä leppoisasti Grobulaattorilla. Lentopäiväkirjaa tarkastellessa tuli vain harmittava raja esiin - koneella oli enää 6h40 min lentoaikaa ennen  huoltoa. No, kyllä sillä tämä reissu pärjättäisiin. Pakkailujen, tankkauksen (30 litraa) ja lämmittelyjen jälkeen reitille!

 Tihkuttaa

Keli oli harmaata aamupäivää. Pilvet olivat korkealla mutta välillä tihkutti ihan vähän vettä. Vähän kuin semmoinen kevättalven harmaa nuoska-aamu kun ei jaksa nousta sängystä. Lentämiseen tämä kyllä oli mainio, Lahdessa oltiin jo siinä vaiheessa kun oli ehditty tutustua koneen mittaristoon.

 Jyrki lähti mukaan tutustumaan matkalentoon

Matkakaverini Jyrki on vastavalmistunut ultralentäjä ja hänen kanssaan juteltiin monia ilmtailuasioita. Sää reitillä oli vaihteleva, ja muistutin perussäännöstä - aina pitää olla PAKOREITTI jos sää ei ole 100% varma. Lännessä paistoikin aurinko, joten nämä Joutsan höyrypilvet ohitettiin huoletta.

 Joutsa

Jyväskylän seudulla oli muutama alempi pilvi ja sateli hiukan mutta sen jälkeen reitti olikin selkeä ja hyvä. Myötätuultakin oli 20-30 km/h joten matka joutui.
 Puijon hyppyrimäet

Opiskelimme selvityksiä - 5 min ennen MIL-CTAta ja viimeistään ennen lähestymisaluetta. Lensin 1500 ft ja ihmettelin kun en saanut selvitystä MIL CTA - "No jos lennät 1500 tai alle niin enintään korkeusvakaaja hipoo vähän MIL CTA:n reunaa" - hyvä huomio lennonjohdota. Ilmatila on kolmiulotteinen.

Ilmoittelin joutessaan lähialueen rajankin. "Olikos teillä tarkoitus tulla läpilaskuja tekemään" - "No ei, just pari viikkoa sitten kävin". Juttelimme kuitenkin lisää ja Jyrki ei ollutkaan käynyt Kuopiossa. "Sopisiko matalalähestyminen 33?" "OH-740 selvä matalalähestymiseen 33 tuuli 290 astetta 5 solmua".

Jyrki hämmästeli hieman, voiko näin tehdä - selvitys saman tien? Joo, kyllä se toimii, lennonjohtajat ovat apunamme. Toiminta on yleensä varsin joustavaa varsinkin tyhjillä kentillä ja mukavassa savonmuassa.

 EFKU jää taakse

Katsoimme kierroskuvion, lensimme kentän suuntaisesti kiintopisteisiin tutustuen ja sitten Grobi taas no----u----suuuuunn. Mopu ei ole mikään ultrakevyt, joten potkuriin nousukulmat ja korkeutta lisää. Tahkovuori meinasi tuottaa pientä haastetta mutta yli päästiin ja kohta oltiinkin jo plaanin loppupisteessä, Rautavaaralla.
 Tahkon laskettelurinteet
 Majoitusta Tahkolla
 EFRA

Laskeuduimme sopivassa suorassa sivutuulessa. Hallilla olikin porukkaa, sinne parkkiin.
 EFRAn hieno halli
 Sama tuttu kalusto paikalla
 Alkuasukkaita plus pohjanmaalainen

Auster-porukka Kuosmanen & Ruokolainen viimeisteli Auster-kisakonetta. Paikalla oli myös vierailija Ähtäristä isäntineen.
 Pawneen potkuri & Lysander-lentäjien muistolaatta

Muistomerkki 2. maailmansodan lentäjille on yksinkertaisuudessaan hieno. Kiven päällä on purjekonehinauksessa kenttään rikkoutunut Pawneen potkuri.
 Grob-taidepeilaus

Tutustuimme kalustoon ja kävimme katsomassa vielä viime kesän kaputtikoneenkin. Hieno on purtsikan rakenne, itsekantavaa muovia.
 Opetuspalasia
 Vanha tanssilipunmyyntikoju. Tansseja ei ole ollut muutamaan (kymmeneen) vuoteen.
 Ville ja siiven palanen

Kenttä on hyvässä kunnossa ja tarjoaa mainiosti palveluita. Asumaan pääsee ja tietoa löytyy.
 Ilmoitustaululla oleelliset
 Majoitus
 Briefing on ajan tasalla
 Hinnasto, ei paha.

Matkaan piti päästä kuitenkin - 2h05min Hyvinkäältä Rautavaaralle ja nyt vielä puoli tuntia Kuhmoon. Nousua oli onneksi katsomassa kovin vähän ihmisiä, suora sivutuuli ei suosi Grobia. Pitäisi muistaa pitää kannus maassa pitkään. No, ilmaan päästiin ihan kohtuudella.

 EFRA

Matkalla Valtimon kodilla siinteli lännessä iso mäki. Vuokatti?
 Vuokatti

Kohta oltiin kuitenkin jo Kuhmossa. Vielä ylilento siskon synttäreille kuitenkin odotti...
 EFKH
Kuhmon keskusta

Joo siellähän se mökki oli kaikkine juhlijoineen. 5 min keskustasta - lentäen. Nättiä.
 Jysmänniemi - place to party

Paluumatkalla kentälle näimme Kuhmon elinkeinoelämän sydämen, sahat (Kuhmo Oy, AA-Puu)
 Teollisuutta

Lensimme laskuun 12. Kenttä yllätti jo nyt: ei reunaesteitä, päällyste leventynyt ja jatkunut..häh!
 EFKH oikea perus 12

Kentällä olikin kova talkootohina menossa. Liityimme joukkoon sitä mukaa kun ehdimme. Olikohan meistä hyötyä vai haittaa?
 Puuseen ovi rakentuu
 Mauno kytkee sähköt, jotka tulivat käyttöön kentälle torstaina klo 15.30
 Uusi puusee on hieno ja siisti
 Pöytiä hakemaan

Muutama lentsikkakin oli toki jo paikalla, mutta oli niin kiire ettei ehtinyt niitä pahemmin katsella.

 Iimu
 Paikalliset ultrat ja Tommin purtsikka


 Jarmon PIK

Jarmo Hakala saapui vähän jälkeemme torstaina ja asusteli asuntokoneessaan koko tapahtuman ajan. Hyvin varustettu kone!
 HyIK Grob OH-740

Vessa valmistui ajallaan.
 Ovet paikallaan
 OH-PTJ tuli Kajaanista

Rakentelujen päälle oli hyvä lähteä nukkumaan. Käväsimme vielä saunassa vanhempieni mökillä Lentualla. Hyvä valinta, teki tosi hyvää.
 Torstaisauna Lentuan rannalla

Perjantai 19.7.2013

Perjantaiaamuna ryntäsimme kentälle jatkamaan hommia. Hallissa oli yöpynyt vain pari konetta, tilaa olisi 4-5 koneelle.
 Iimu ja U555
 KuIK-Pösö

Jo tuttu kenttäauto törötti siellä. Tällä pääsimme to-iltana keskustaan hakemaan omaa laina-autoamme. Pösöllä voi kuka vain ilmailija (ajokortillinen) hakea koneeseen bensaa, käydä keskustassa syömässä jne. Ohjeet löytyvät kohta www.kuik.fi.
 Pekka johtaa tilannetta
 Esa neuvoo Hannua teltan ruuvauksessa
 Ossi virittää vessan käsienpesun, ovet ovat jo paikallaan

Kävimme taas kerran ripustamassa lentokenttä-kyltit tien varteen. Joskus siinä on varmaan jo ihan oikea kyltti.
 Tienviitta
Tienviitta 2


Teltta ylös
 Ruokateltta on hygieniavaatimus

Pystttelimme pari telttaa keitolle ja kahville, hallin eteen taas suojateltat ruokailijoille ja lentäjille.
 Kentällä oli lentsikoitakin

Talkoiden keskellä Trafin Ansa ja Selonen saapuivat paikalle ja pääsivät saman tien kokoamaan pöytiä. Virkatyötäkin löytyi, kun Juho kävi lentelemässä Kuhmon päällä pari kertaa. Ramp-tarkastuksessa kaikki oli ok.


 RAMP!

Kaikki alkoi olla valmista, roudan vaurioittama koekäyttöpaikka oli vielä vähän kesken. Pekka oli kaatanut sinne öljysoraa - "Onks sulla täryä?" kysyin. "Joo on" sanoi Pekka. haa, pääsisinkö itse täryttelemään?!

 Täry ja rattir

En muuten päässyt. Sillä oli semmonen isompi täry. Ne käsitäryt ovat mukavia, tämä jäi nyt kokeilematta.

Pöytien mukana urheilukeskukselta oli kuitenkin saatu lainaan hyvä ilmoitustaulu, johon koottiin KuIK-historiikki ja pystytettiin kentän reunalle.
 Ari kiinnittää plexiä
 Nousee se
 Tarkastaja Juntunen mittaa suoruuden
 Valmista - Juutila, Lehto, Malinen

Kenttä alkoi olla valmis, teltat pystyssä, keittiöt kalustettuna, infot taululla.

 Ei enää kaukana
 Volvo on hyvä talvi- ja kesäauto.

Samalla odotetut SIL-ihmiset kaarsivat pihaan Joken Volvolla. Pitkä matka mutta kaikki ehjänä perillä. Myös Trafin miehiä tuli yhteensä neljin kappalein. Ansa ja Selonen asustivat lähistöllä järven rannalla ja osallistuivat talkoisiinkin kun kokosimme pöytiä telttoihin. Kaksi muuta joutuivat ajelemaan Kajaanista asti, Kuhmossa ei ollut majoitustilaa.

 Kääriäinen ja Sucksdorff SIL-edustajina

Pikainen briefing tilanteesta - paljon oli tapahtunut edellisestä vuodesta. Tämä toimikunta valitsisi vuoden rakentajan.
 Routapaikkause vasemmassa takareunassa

Keli alkoi parantua aamun tihkusta ja sateesta. Kohta koneita alkoikin saapua kentälle, vaikka oli vasta perjantai. Kävin kurkkaamassa keliä ja vaakanäkyvyys oli jo kymmeniä kilometrejä, ilmoittelin Juusolle Joensuuhun paikallissään.
 Sininen on taivas...

...ja kohta ensimmäinen vierailija jo saapuikin - Cessna OH-CSX Räyskälästä. Samanlainen kone majaili Kuhmossakin vuosikymmeniä (CSA), Hyvärisen Impalla. Nyt kone lienee jossain kunnostettavana.
Ensimmäinen vieras
 Sehän ihan hifistelee, 3-pisteen lasku
 Tervetuloa Kuhmoon!
 Otto auttaa työntämään.

Parkkipaikkaa alettiin täyttää järjestyksessä. Uusi levennetty P-alue osoittautui hyvin toimivaksi.

Apuvoimaa löytyy



Valmiina - NYT!
Uusi P-alue ja levennetty kenttä ilmasta

Kentällä kävi muutama utelias mutta lähinnä paikallisia ilmailijoita.
Alpo Heikkinen ja Matti Nurminen ovat lennelleet täällä aikanaan

Lisää koneita alkoi saapuilla sään parannuttua - vanhoja ja uusia tuttuja!
Toivion XRT Lempäälästä
C150 OH-MBA tuli Vesivehmaalta ja FK-9 OH-U465 Pyhäjärveltä
Diesel-Cessna 172 OH-XRD Kannuksesta
Briefing-teltta ilmoitustaulun vieressä


Metsäpeura tutustumassa kalustoon

Kentän reunoilla asusteleva metsäpeurapariskunta kävi välillä nuuskimassa kenttää ja reunoja. Toiminnan vilkastuessa niitä ei enää näkynyt, mutta tarkkana tuolla on oltava - eläimiä on liikkeellä ympäri vuoden.
OH-CSO laskeutuu
"Onkos se Cessna"

Pudasjärveltä saapui oululainen Cessna 170, OH-CSO. Kone on Suomen uusin C170 ja erittäin hienossa kunnossa.
C170 OH-CSO
Parkkiin
Nuotiopaikalla lämmittelemässä

Sää oli viileä ja kelonuotio lämmitti mukavasti. Tervaksen tuoksu on omanlaisensa!
Konerivistö ankkuroituna

Luulin kentän jo sulkeutuvan, mutta yhtäkkiä radiosta kuului vielä yksi saapumisilmoitus. Kuhmolaissukuinen Mika lenteli vielä tyttärineen Pirkkalasta FK-9:llä. Kone laskeutui puoli yhdentoista aikoihin. Sitten lähdettiinkin etsimään kavereille majoituksia!
FK-9 OH-U509 ja strobo
..rullaa...
...parkkiin!

Fly in -majoitus vaihtui viime hetkellä Kuhmon urheilukeskuksen punttisalin pukuhuoneista jäähallille, kun edellisessä jouduttiin avaamaan rakenteita vesivaurioiden takia. Kerho sai viime vuonna kolmisenkymmentä patjaa entisestä leirikeskuksesta ja ne oli viety valmiiksi jäähallille. Kenttäkelpoinen majoitus suihkuineen on askeettinen mutta lämmitetty & juoksevalla vedellä varustettu. Kamarimusiikki on täyttänyt kaupalliset majoitustilat, joten näihin on turvauduttu. Fly inin ajankohdasta onkin keskusteltu ja keskustellaan varmasti talven mittaan.

Lauantai 20.7.2013

Lauantaiaamuna riensimme taas kentälle ja koneita alkoikin saapua. Samaan aikaan järjestetystä Kuhmon mobilistien näyttely- ja rompetoripäivästä oli jatkuva bussikuljetus kentälle, joten yleisöäkin alkoi näkyä heti aamukymmeneltä.

Neuvonpitoa heti aamusta

Aamukoneet saapuivat kentälle. Rivistö alkoi täyttyä ja kisakoneetkin tulivat ajoissa.
Matti Kuosmasen Auster OH-XMK
Glasair G-OPNH
Iimu erottuu joukosta

Tänä vuonna urakoin mikrofonin varressa enemmänkin ja ilmoittelin yleisölle saapuvia koneita, mikä osoittautui hyväksi ajatukseksi. Ihmisiä kiinnosti jäädä katsomaan laskeutumisia ja kun vielä tunnistin suuren osan koneiden merkeistä ja malleista, tuli samalla valistettua hieman kansaakin.
Eurostar OH-U400, Cessna OH-CIL
Kisakone Bingo OH-U641

Cessna OH-CNR Kuopiosta edellisillan FK-9:n vieressä


Lehtimies kuvaa

Paikallinen lehdistö oli paikalla pitkin päivää. Kuhmolaisen päätoimittaja Martti Huusko on aikanaan itsekin harrastanut ilmailua ja teki ansiokkaan artikkelin myös Kainuun Sanomiin.
CNR lähempää
Glasair & glass cockpit
Nätti, sisäänvedettävät telineetkin

ELY-keskus rahoitti kentän kunnostuksen 1. vaihetta ja keskuksen edustaja kävikin tutustumassa tohinaan ja toimintaan. Alla hän haastattelee paikallista lentäjää, Juho Leinosta.

Juho tentissä

Tänä vuonna pidettiin myös luentoja ja ne olivatkin suosittuja - hyvää tietoa ilmailijoille ja yleisöllekin. ATOL-esitys valitettavasti peruuntui mutta nämä pidettiin:

- Tähtimoottorit (2 kertaa)
- Bingo-rakennusprojekti
- Auster-rakennusprojekti
- AN2-asuntolentokoneen rakennusprojekti
- Trafin ramppitarkastukset

Viimeisenä oli tosiaan vielä Trafin Hannu Ansan haastattelu ramppitarkastuksista. Hän kertoi, että nyt kerätään dataa ultrakevyiden käyttöpainoista analyysiyksikölle - numerot ja nimet menevät eri papereilla eteenpäin. Tuloksia ja johtopäätöksiä odotellaan - "tarkoitus ei ole laittaa koko Suomea lentokieltoon kerralla".

Mikkiä viritellään
Ruokateltta on määräysten mukainen. Tero Karppinen keskellä

Ruokahuolto hoidettiin kerholaisten ja mukaan kutsuttujen "vapaaehtoisten" voimin. Nyt homma luisti kuin sökö kytkin ja Teron lohisoppa oli aivan tuoretta ja kerrassaan maukasta. Ammattilaisena Tero myös piti huolta, että ruoanvalmistusalueet olivat hygieniamääräysten mukaisia.

Eija Morko pyöritti joukkoineen kuppilan puolta

Juhlapuhujana oli tänä vuonna kaupunginjohtaja Eila Valtanen. Hän antoi tukensa kentän kehityshankkeelle ja toivotti lentäjät ympäri maailman käyttämään tätä liikennemuotoa Kuhmon kamarimusiikin ja muiden tilaisuuksien saavuttamiseen. Saksasta pääsee aika nopeasti Kuhmoon katsomaan karhuja kun lentää suoraan Saarikoskelle.

Eilan puhetta kuunteli myös kerhon perustajajäsen Ahti Riihonen (oik.)



Puheen aikana saapui paripulja Pudasjärveltä


Eila liittyi KuIK-lippisjengiin


Robin OH-RAB
Uusi parkkipaikka oli välillä aivan täynnä. Edessä Cessna, Ikarus ja Grob

Yleisöä riitti tasaisesti koko päiväksi ja Kaukosen Tommi sai hilata itselähtevän Experimental-purtsikkansa moottoria ylös alas useita kertoja. Kyllä se sinne menee! Aika hyvä tapa harrastaa purjelentoa vähän sivummallakin.

Kostamuksen lentokentän päällikkö Anatoli Brilko, Jouni Laukkanen ja lennokkipoika Vasili kuuntelevat Tuomo Kaukosen esittelyä 

Venäjältä oli saapunut arvovieraita, kun Kostamuksen kentän päällikkö Brilko tuli tutustumaan ilmailutapahtumaan. Heti fly inin jälkeen hän ottikin yhteyttä ja yrittää vielä yhtä kautta järjestää pääsyä Kuhmosta Kostamukseen. Aika näyttää toteutuuko, mutta mielenkiintoinen hanke tämä on edelleen.
Teltassa oli hyvä jutella ja syödä rauhassa
Erkki Pulkkinen ja Piper OH-KEP


Iimun ohilento. Jaska esitteli rakentamaansa konetta maassa ja ilmassa
KuIK-T-paitoja ja lippiksiä saa edelleen
Ruisku-Rotax esittelyssä

Aerotecnon Pertti Lehtinen oli saapunut taas paikalle esittelemään Rotax-huoltotoimintaa ja uutta ruisku-Rotaxia. Moottori kiinnitti ansaittua huomiota, näkihän yleisö ihan oikean lentokonemoottorin ihan vierestä.


Erkki Pulkkinen ja Jaakko Kyllönen huomion keskipisteen, Iimun, vieressä
Beechcraft OH-BMH on erikoinen. Vapaakytkin jättää potkurin pyörimään ja nokalla on Volvon dieselmoottori

Paikalla oli onneksi muitakin lentokoneita kuin ultrakevyitä. Näin päällikkö Brilko saatiin ilmaan BMH:lla -tästä isot kiitokset lentäjille!
OH-979 ohjaamo
Paikoitus toimi nyt mainiosti

Fly in toimi kuten fly in toimii - koneita tuli, oli, lähti ja paljon jäi jopa yöpymään. Päivän aikana kentällä kävi tasan 50 lentsikkaa - hieno lahja 50-vuotiaalle Kuhmon lentokentälle.
Piper OH-PJF Oulusta
OH-KEP lähti takaisin kohti Oulua


Tapani Männistö Kiikalasta nyt Eurostarilla - OH-U425

Kiikalan Tapsa tuli käymään koululennon lomassa - määränpää oli ollut Kajaani mutta äkkiäkös sitä nyt piipahtaa hyvässä fly inissä samalla. Vaasalaiset tulivat uudella isolla Dimonallaan kylään. Dimonasta on hyvä juttu lehdessäkin.

Suomessa uusi Super-Dimona OH-1016 on erittäin vaikuttava lentokone

Pauli Salo oli kavereineen reissussa ja jatkoi jo illalla eteenpäin kohti länsirannikkoa ettei jää säähän kiinni. Häh, ennusteethan ennustivat sunnuntaiksikin hyvää lentokeliä?!

Dimona lentää

Ohjelma jatkui iltaa kohti ja luentoja kuunneltiin.Kohta olisi palkintojenjaon aika.

Raimo Toivion Antonov-projekti on ainutlaatuinen
Candypunainen, takaritilä, valkosivurenkaat - Ladaa parhaimmasta päästä

Rakentajapalkinto

Rakentajakilpailun osallistujat olivat nyt lähiseudulta, Raahesta ja Rautavaaralta. Max Johansson ei valitettavasti päässyt Zenairillaan sään takia mukaan, mutta oli saapuvilla autolla. Palkinnon jakoivat Moottori- ja ultrakevyttoimikunnan edustajina Jorma Sucksdorff ja Antti Kääriäinen.

Suksi ja Antti kertovat valinnasta

Reijo Österbergin Bingo OH-U641 vakuutti tuomariston viimeistelyllään ja hyvänä kokonaisuutena. Matti Kuosmasen Auster OH-XMK on mainio lisä Suomen lentokalustoon - koneen historia on mielenkiintoinen kaksine emoaihioineen.

Luovutin Kuhmon kaupungin lahjoittamat kirjapalkinnot osallistujille.


Reijo Österberg ja Matti Kuosmanen


Lopuksi vielä Kostamuskuulumisia ja yleistietoa kentästä

Loppupuheissa kerroin hieman Kostamus-hankkeen etenemisestä ja Jokke Sucksdorff kertoi yleisiä kuulumisia Experimental-kisan tulevaisuudesta - ensi vuoden paikka ei vielä ole selvillä, ehkäpä kisa on taas Jämillä? Aika näyttää senkin.

OH-BMH lähdössä kotimatkalle

Palkintojen jälkeen syötiin vielä illallinen kentällä, nautittiin pätkä punaviiniä ja siirryttiin keskustan rientoihin kuppilatiimailemaan. Ensi kerralla pitää sopia yhteinen paikka koko porukalle, nyt jengi hajaantui vähän pitkin kylää.

Sunnuntai 21.7.2013

Sunnuntaiaamuna kentällä oli tarjolla aamiaista kuten lauantainakin. Vaasalaiset olivat olleet oikeassa: tymä puski päälle! Kentällä oli yöpynyt 18 lentokonetta.

RV-8 OH-XRV huppu päässään. Niittauksen laatu hivelee silmää. 

Koneet vielä yöpuulla
OH-MBA lähti aamulla matkaan

Vesivehmaan MBA ehti tymän alta pois ja näkyvyys olikin vielä aamulla hyvä. Hiljalleen matala pilvi ja vesisade hiipi kentän päälle ja pysähtyi. Vilutti ja paleli, melkein.
Jotenkin tuli mieleen purjelentoleiri tai -kisat

Päivän mittaan pilvipeite eleli ihan vähäsen ja viereisen Ontojärven päällä pilvet olivat vähän korkeammalla. Koneita lähti tipoittain kohti kotiseutuja. Ilmoitukset Ontojärven länsipäästä olivat rohkaisevia - "hyvä keli alkaa tästä". Lopulta klo 17 jälkeen pilvet alkoivat selvästi repeillä joten riisuimme ja tarkastimme Grobin matkaa varten.
Jyrki poistaa peittoa

Olin aiemmin käynyt U555:llä katsomassa keliä ja se oli silloin vielä matala Ontojärven länsipäähän asti. Olin varautunut palaamaan kentälle, jos vaakanäkyvyyttä ei olisi, mutta kun pääsin 50 metrin korkeuteen, aukeni laaja Suomenmaa edessä ääriinsä asti!
Keli olikin puhjennut kukkaan!

Lähetimme viestin kentälle - matkaan vain! Sinne oli jäänyt vielä OH-XRW odottelemaan mutta pojat lähtivät perään heti kohta. Lensimme reippaassa myötätuulessa kohti Hyvinkäätä erilaisia sääilmiöitä tarkastellen. RV tavoitti meidät jo Kuopion kohdalla, sinne kuuluivat pojat menevän tankille. Tutkamies oli normilupsakka - XRW sai hyvän selvityksen "...selvä lähialueelle ilmoita lähialueen raja ja maanopeus näyttää teillä olevan 134 kts". Kovvoo hommoo!

Sadekuuroja rintaman reunalla

Pieksämäen kohdalla vastaan tuli Cessna OH-KLI ja olimmepa samalla taajuudellakin. Varoittelivat rintaman ärhäkkyydestä - sen läpi lentäminen kun oli edessämme. Suoraan reitillä oli kuitenkin hyvä aukko, jossa Grobi ei heilahtanutkaan. Hyvää sääoppia kyllä miettiä miten nuo rintamat, reunat, sadekuurot ja pilvet muodostuvat ja elelevät.
iPad & Air Navigation Pro
Maanopeus 224 km/h
Sateenkaari osoittaa Lahteen

Matka-aika Kuhmosta Hyvinkäälle oli nyt vain 2h24 min myötätuulen ansiosta. Kova myötätuuli ei kentällä ollut enää kova, vaikka olikin suoraan sivusta - normilasku onnistui hyvin 04:lle.

Koneen pesu, tarkemman datan haku GPS:stä lentopäiväkirjan täyttöön (ja sitten virta jäi koneeseen päälle...), koneen pesu ja harjaus ja sitten halliin.
HyIK-huoltojengi pitää koneen kiiltävänä
Leppoisa kesäillan puhallus
Loppukuva vielä - Jyrki Juutila & Timo Hyvönen

Mukava reissu ja ilmeisesti hyödyksi myös Jyrkille, uudelle lentäjälle. Muistiinpanoja tuli reissusta jonkin verran ja talkooapu oli verratonta - käsipareja ei näissä yleensä ole liikaa. Kiitokset ahkerille kuhmolaisille ja ensi vuonna uudestaan!

Grobin pyrstö täyttyy retkitarroista kuin Fiiun takaikkuna viireistä aikanaan!
0 Responses to "Lupsakkaasti Kuhmossa 2013"

Lähetä kommentti