Medikaali voimaan!

Timo Hyvönen

, , ,

Medikaalini meni vanhaksi tammikuussa. Työkiireiden ja toivottoman tymän takia lappusen parasta ennen -päivämäärä kerkisi lipsahtaa ohi, ennen kuin sain aikaiseksi soittaa kerhotarjouksen perässä Finnairin Terveyspalveluihin (09-818 4831) ja sainkin ajan Kimmo Ketolalle. Jostain syystä Suomessa vaaditaan edelleen ilmailulääkärin tutkimus harrastemedikaalillekin, EASAlle riittäisi tavallinen lääkäri.

Edellinen medikaalini oli luokan neljä harrasteilmailulappunen vuodelta 2009. Olin jo aikanaan ihmetellyt sen kestoaikaa - viisi vuotta! Olin kuitenkin sitä hakiessani täyttänyt jo 43 vuotta. Trafin arkistoista löytyykin tämä PEL M4-1 vuodelta 2007 jossa asia kerrotaan, että nelosluokan medikaali on alle 50-vuotiailla voimassa 60 kk ja yli 50-vuotiailla 36 kk.

T'ämä ilmailumääräys on kumottu vuonna 2013 kun EASA-medikaalit tulivat voimaan ja nyt ajat ovat lyhyemmät. Luokan 4 medikaali on korvattu ns. LAPL-medikaalilla. Ikäraja pitkälle medikaalille on laskenut 40 vuoteen (60 kk) ja sen jälkeen lääkärillä on käytävä 24 kk välein. EASA Part MED löytyy urheiluilmailuopiston netistä suomeksi.

 Tällainen se on!

Menin tarkastukseen aika kiireessä ja vastaanotosta sain lappusen labraan. Myöhemmin huomasin, ettei LAPL-lupakirjaan edes välttämättä tarvita mitään laboratoriotutkimuksia. Nyt hoitotäti kuitenkin mittasi hemoklobiinin ja tutki virtsakokeen, eipä niistä haittaakaan ollut. Kustannuskin oli kohtuullinen, nelisenkymppiä.

 Nyt se on voimassa ja Trafi lähetti muovitaskunkin samaan hintaan!

Lääkärintarkastus oli oikeastaan mukava. Siinä tutkitaan kuitenkin asioita, joita esim. työterveydessä ei välttämättä katsota. Testattiin ihan normaalia koordinaatiota (sormet yhteen) ja katsottiin, että nenät-silmät-korvat ovat kohdillaan. Näkötesti tehdään normaalilla taululla, joka nykyään on vain C-kirjaimia eri asennoissa. Enää ei pysty opettelemaan AYRHED-rimsuja ulkoa! Reaktiot ja kehon yleinen kunto tarkastettiin. Kimmo osasi englantilaisittain tarkastaa kehon ja sisäelinten kuntoa koputtelemalla, mielenkiintoista.

Tutkimukseen kuuluu tietenkin myös verenpainemittaus . Tässä vaiheessa tutkimus meinasikin tyssätä, kun paine oli korkealla. Onneksi myöhemmin tehdyssä toistotestissä se oli rajoissa, mutta ostin kuitenkin mittarin seurantaa varten. En ollut huomannutkaan aiemmin korkeaa verenpainetta ja nyt seurannassa se on osoittautunut normaaliksi. Silti hyödyllinen testaus - ei kannata stressata ja varsinkaan mennä kiireellä medikaalitutkimukseen!

 Eri medikaaliluokat

En tarvitse itse muuta kuin tuon LAPLin joka sitten onkin vähän pidempään voimassa. Kuten kuvasta yllä näkyykin, eivät nuo labrakokeet ole pakollisia. Luokan 2 medikaaliin niitä pitää kyllä tehdä ja sen voimassaoloaikakin on yli 50-vuotiailla vain vuoden. Ei lääkärissä käynti kyllä pahaa tee. Siellähän voi vaikka löytyä piileviä sairauksiakin, jotka pahimmassa tapauksessa voivat vaikuttaa lentoturvallisuuteen. Sitä vartenhan siellä käydään.

Lasku - faktura

Medikaali tuli muutaman päivän päästä postitse kotiin. Pari viikkoa myöhemmin Trafi lähetti asiasta 105 euron laskun. Miksikähän näitä ei saada yhteen kuoreen, ah ja voi - eihän se lähettäminen maksa kuin euron-pari mutta äkkiä tuo kertautuu, helppo säästö pari kymppitonnia voisi laittaa vaikka lentoturvallisuuskoulutuksiin. Luvassahan on, että medikaalin saisi jossain vaiheessa lääkäriltä mukaan printattuna, säästyisi ainakin se toinen postimaksu.

Hyvää tietoa löytyy esityksestä, jonka Jukka Terttunen piti viime elokuun Helsinki Fly Inissä. . Tässä hänen esityksensä.

Seuraavan kerran sitten parin vuoden päästä! Nyt lennetään!

Eilen näkyi Malmillakin, että lentokausi on tosissaan alkanut!
1 Response to "Medikaali voimaan!"
Anonyymi said :
8. maaliskuuta 2014 klo 23.34
Täytyy sanoa että blogisi on erittäin mielenkiintoista luettavaa aloittelevalle mopu lentäjälle! Kiitos tästä. Nimimerkillä "pian ensimmäinen koululento"

Lähetä kommentti